Tak jakby na nowo odkrywały jak robić zdjęcia. Dzieje się tak głównie dlatego, że fotografia produktowa powstaje w studio, w którym to korzysta się ze światła sztucznego. Praca z lampami fotograficznymi (szczególnie błyskowymi) jest czymś zupełnie nowym dla początkującego fotografa produktowego.
W jakim trybie aparatu robić zdjęcia produktów?
Gdy będąc już w studio, weźmiemy do ręki aparat pojawi się pierwsze pytanie: jaki tryb aparatu wybrać? Wielu amatorów, którzy lubią się dokształcać z pewnością doszło już do momentu, w którym zrezygnowali z trybów w pełni automatycznych, szczególnie tzw. trybu zielonego (auto). W studio fotografii produktowej należy jednak pójść krok dalej. Tutaj jedyny tryb, który należy stosować to M. Jest to całkowicie manualny sposób pracy aparatu, w którym to fotograf produktowy ma całkowitą kontrolę nad czasem otwarcia migawki oraz ustawieniem przysłony, do których dojdziemy w dalszej części.
Tryb M aparatu świetnie sprawdza się w fotografii produktów również dlatego, że raz ustawione parametry zostają zachowane tak długo, dopóki sami nie postanowimy ich zmienić. A powtarzalność zdjęć produktowych jest tutaj niezwykle ważna.
Więcej o trybach pracy aparatu fotograficznego dowiesz się na naszym blogu: https://www.fotographia.pl/pasm-w-jakim-trybie-wykonywac-fotografie-produktow/
Jaką czułość ISO ustawić podczas fotografowania produktów?
Odpowiedź jest krótka i prosta: jak najniższą. Wynika to z tego, że wysokie czułości przydają się tam gdzie brakuje światła. Pracując w studio packshot, z odpowiednio mocnymi lampami błyskowymi o zbyt małą ilość światła nie musimy się martwić. Niska wartość ISO to również niskie szumy, które nie są pożądane w fotografii produktowej.
Polecamy nasz artykuł o czułości ISO: https://www.fotographia.pl/fotografia-przedmiotowa-jaka-czulosc-iso-ustawic/
Ustawienia przysłony do zdjęć produktowych
Tutaj, przeciwnie do wartości ISO używamy wartości wyższych. W fotografii produktu zależy nam na tym, aby cały przedmiot był ostry i wyraźny. To zapewnia wysoka wartość przysłony (F8-F11 i więcej). Wysokie wartości przysłony powodują mniej światła docierającego do przetwornika, jednak lampy studyjne spokojnie zrównoważą ewentualne braki.
Czas naświetlania
Zwykle używa się czasów krótkich, w okolicy 1/200 sekundy. Dzięki temu unikamy poruszenia zdjęcia.
Inne ustawienia aparatu do fotografii produktów
Poza podstawowymi parametrami warto wybrać odpowiedni format zapisu plików. Tutaj króluje RAW, a więc nieprzetworzony przez procesor aparatu obraz, który daje nam większe możliwości w dalszej obróbce graficznej już na komputerze.
Balans bieli należy ustawić na wartość lamp błyskowych lub też manualnie, z użyciem dokładnego pomiaru na przykład na szarej karcie.