Ewa i Roman Fleszar - Przestrzenie równoległe 2019 - wernisaż w BWA [ZDJĘCIA]
Fot: Przemysław Sroka
Ewa i Roman Fleszarowie są artystami z trzydziestoletnim dorobkiem w dziedzinie rzeźby i malarstwa. Tworzą dzieła we własnym, niepowtarzalnym idiomie, w dialogu z tradycją sztuki i z jej współczesnością. W 2000 roku stworzyli pierwszą wystawę z cyklu „Przestrzenie równoległe I”, która była prezentowana w galeriach sztuki w różnych miastach w Polsce. „Przestrzenie równoległe 2019” to efekt ich pracy w ostatniej dekadzie, pogłębionej studiami nad przestrzenią w dziele sztuki, dyskursem pomiędzy realnością materii, tworzywa, a możliwościami jej transfiguracji w przestrzeni dzieła malarskiego i rzeźbiarskiego.
O rzeźbach Ewy Fleszar
W dziełach Ewy Fleszar jest dużo magii, teatralności, dramatyzmu, dużo też ciepłego humoru i trochę ironii - ironicznego spojrzeniu na rzeczywistość. Niektóre jej prace są przewrotną interpretacją utartych powiedzeń, inne są ciepłą opowieścią, wspomnieniem z dzieciństwa.
„Roch” [w:] Gazeta Zachodnia, 09.10.2001
„Stawanie się” - tak właśnie można określić jedną z istotniejszych cech rzeźb Ewy Fleszar. Zatrzymanie i ruch. Zastygnięcie i nerwowy gest. Dzianie się. W każdej niemal rzeźbie jest początek lub koniec dynamicznej sekwencji. Marsz. Taniec. Skok. Upadek. Wstawanie. Siadanie. Szczególny rodzaj ruchu - unieruchomiony. (…) Realizm z magicznym okiem ducha. Może dlatego prace Ewy Fleszar mają tajemną aurę. Pojawiają się w polu widzenia, jak marionetki w teatrze, gdzie grają taniec życia i śmierci.
Andrzej Pacuła
O malarstwie Romana Fleszara
Fleszar w swych z rozmachem zaprojektowanych i realizowanych obrazach jest sensualistą w bezpośrednim, najprostszym tego słowa znaczeniu. Widzi malarstwo i jego sens w zmysłowym przetwarzaniu natury. Widzialnej i imaginacyjnej. Wypełnia płótna zjawiskami, które mają swój malarski ekwiwalent. Z nich tworzy dramatyzm obrazu zgodnie z porządkiem plastycznym: napięciami emocjonalnymi formy, koloru, światła, powietrza.
Andrzej Skoczylas
Nie trzeba tego malarstwa rozumieć. Wywiera ono inną presje na odbiorcę niż intelektualne analizowanie jego przekazu. Orgia kolorów, nasyconych barw, impresyjny ich dobór czyni to malarstwo witalnym, tworzonym jakby w ekstazie. Sądzę, że emocje sięgają w niektórych pracach zenitu.
Leszek Mądzik
Malarstwo Fleszara jest na wskroś estetyczne, wyważone w równoważnej roli koloru i formy, światła i kompozycji, wpisanych w przestrzeń empiryczną (postrzegalną zmysłami) obrazu i w jego przestrzenie symboliczne.
Andrzej Pacuła
Ewa Fleszar (ur. 1966)
Absolwentka Liceum Plastycznego w Koszalinie i Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu - Wydział Rzeźby (1992). Dyplom w pracowni Józefa Kopczyńskiego. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki w 1998 i 1999 roku. Tworzy małe formy rzeźbiarskie, statuetki, realizacje sakralne oraz pomniki. Projektuje formy rzeźbiarskie w przestrzeni miast. Prezentowała swoją twórczość na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych.
Roman Fleszar (ur. 1966)
Studia i dyplom (1992) na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu i Akademii Goetz-Daderian w Paryżu. Doktor ASP w Krakowie (2016). Uprawia malarstwo sztalugowe, rysunek, pastel oraz realizacje sakralne. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki. Wziął udział w 44 wystawach indywidualnych i 70 wystawach zbiorowych w Polsce i poza granicami. Zrealizował projekty artystyczne w Chinach i USA. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach muzeów i galerii w Polsce i za granicą. Laureatem nagród i wyróżnień artystycznych. Obecnie jest wykładowcą w Instytucie Sztuki PWSZ w Tarnowie. Laureat stypendium artystycznego przyznanego przez Gminę Miasta Tarnowa (2018).
Oprawa graficzna wystawy: Marta Trzaskalska-Legawiec
Mecenas kultury BWA: Grupa Azoty
Ewa i Roman Fleszarowie są artystami z trzydziestoletnim dorobkiem w dziedzinie rzeźby i malarstwa. Tworzą dzieła we własnym, niepowtarzalnym idiomie, w dialogu z tradycją sztuki i z jej współczesnością. W 2000 roku stworzyli pierwszą wystawę z cyklu „Przestrzenie równoległe I”, która była prezentowana w galeriach sztuki w różnych miastach w Polsce. „Przestrzenie równoległe 2019” to efekt ich pracy w ostatniej dekadzie, pogłębionej studiami nad przestrzenią w dziele sztuki, dyskursem pomiędzy realnością materii, tworzywa, a możliwościami jej transfiguracji w przestrzeni dzieła malarskiego i rzeźbiarskiego.
O rzeźbach Ewy Fleszar
W dziełach Ewy Fleszar jest dużo magii, teatralności, dramatyzmu, dużo też ciepłego humoru i trochę ironii - ironicznego spojrzeniu na rzeczywistość. Niektóre jej prace są przewrotną interpretacją utartych powiedzeń, inne są ciepłą opowieścią, wspomnieniem z dzieciństwa.
„Roch” [w:] Gazeta Zachodnia, 09.10.2001
„Stawanie się” - tak właśnie można określić jedną z istotniejszych cech rzeźb Ewy Fleszar. Zatrzymanie i ruch. Zastygnięcie i nerwowy gest. Dzianie się. W każdej niemal rzeźbie jest początek lub koniec dynamicznej sekwencji. Marsz. Taniec. Skok. Upadek. Wstawanie. Siadanie. Szczególny rodzaj ruchu - unieruchomiony. (…) Realizm z magicznym okiem ducha. Może dlatego prace Ewy Fleszar mają tajemną aurę. Pojawiają się w polu widzenia, jak marionetki w teatrze, gdzie grają taniec życia i śmierci.
Andrzej Pacuła
O malarstwie Romana Fleszara
Fleszar w swych z rozmachem zaprojektowanych i realizowanych obrazach jest sensualistą w bezpośrednim, najprostszym tego słowa znaczeniu. Widzi malarstwo i jego sens w zmysłowym przetwarzaniu natury. Widzialnej i imaginacyjnej. Wypełnia płótna zjawiskami, które mają swój malarski ekwiwalent. Z nich tworzy dramatyzm obrazu zgodnie z porządkiem plastycznym: napięciami emocjonalnymi formy, koloru, światła, powietrza.
Andrzej Skoczylas
Nie trzeba tego malarstwa rozumieć. Wywiera ono inną presje na odbiorcę niż intelektualne analizowanie jego przekazu. Orgia kolorów, nasyconych barw, impresyjny ich dobór czyni to malarstwo witalnym, tworzonym jakby w ekstazie. Sądzę, że emocje sięgają w niektórych pracach zenitu.
Leszek Mądzik
Malarstwo Fleszara jest na wskroś estetyczne, wyważone w równoważnej roli koloru i formy, światła i kompozycji, wpisanych w przestrzeń empiryczną (postrzegalną zmysłami) obrazu i w jego przestrzenie symboliczne.
Andrzej Pacuła
Ewa Fleszar (ur. 1966)
Absolwentka Liceum Plastycznego w Koszalinie i Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu - Wydział Rzeźby (1992). Dyplom w pracowni Józefa Kopczyńskiego. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki w 1998 i 1999 roku. Tworzy małe formy rzeźbiarskie, statuetki, realizacje sakralne oraz pomniki. Projektuje formy rzeźbiarskie w przestrzeni miast. Prezentowała swoją twórczość na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych.
Roman Fleszar (ur. 1966)
Studia i dyplom (1992) na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu i Akademii Goetz-Daderian w Paryżu. Doktor ASP w Krakowie (2016). Uprawia malarstwo sztalugowe, rysunek, pastel oraz realizacje sakralne. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki. Wziął udział w 44 wystawach indywidualnych i 70 wystawach zbiorowych w Polsce i poza granicami. Zrealizował projekty artystyczne w Chinach i USA. Jego obrazy znajdują się w kolekcjach muzeów i galerii w Polsce i za granicą. Laureatem nagród i wyróżnień artystycznych. Obecnie jest wykładowcą w Instytucie Sztuki PWSZ w Tarnowie. Laureat stypendium artystycznego przyznanego przez Gminę Miasta Tarnowa (2018).
Oprawa graficzna wystawy: Marta Trzaskalska-Legawiec
Mecenas kultury BWA: Grupa Azoty