Mono no aware - Jacek Machowski, Paweł Bińczycki oprowadzają po wystawie w BWA [zdjęcia]
Japońskie Mono no aware ( 物の哀れ) wywodząc się z filozofii zen i buddyzmu jest dość hermetycznym określeniem, któremu próżno by szukać odpowiednika w kulturze zachodu. Subtelność i niejednoznaczność tych słów nie wyczerpuje dosłowne tłumaczenie: mono – rzecz; aware – rodzaj zachwytu, melancholii wynikającej ze świadomości przemijania. W takiej sytuacji wydaje się być słusznym poszukiwanie translacji tego pojęcia w bardziej uniwersalnym obszarze, jakim jest sztuka.
Wystawa w tarnowskim BWA pokazuje dwie postawy, które są próbą, z jednej strony zmierzenia się z Mono no aware, jako kategorią estetyczną, z drugiej zaś, stanowią poszukiwania w obrębie relacji zachodniego podejścia do japońskiej tradycji obrazowania, na zasadzie przetwarzania jej, adaptacji, czy też trawestacji.
Grafiki Jacka Machowskiego i Pawła Bińczyckiego w przeważającej części zrealizowane są w technikach druku wypukłego. Jest to o tyle istotne, że nie tylko tematycznie, ale i poprzez użyte medium, prace te naturalnie wpisując się w poruszaną problematykę drzeworytów gatunku Ukiyo-e, obrazów przemijającego świata.
Kontrapunkt do wystawy, stanowi prezentacja drzeworytów z cyklu 36 widoków na górę Fuji Katsushiki Hokusai'a, będących dla autorów wystawy niedoścignionym wzorem, punktem odniesienia i źródłem inspiracji.
------------------
Paweł Bińczycki – urodzony w Rzeszowie w 1974 roku. Studia w Instytucie Sztuk Pięknych WSP w Rzeszowie. W latach 1998 – 2008 asystent na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kolejno w pracowniach: prof. Włodzimierza Kotkowskiego, prof. Andrzeja Pietscha i prof. Krzysztofa Skórczewskiego. Tytuł doktora w 2009 roku na Krakowskiej ASP. Obecnie prowadzi Pracownię Grafiki Warsztatowej. 2018 roku zatrudniony na Wydziale Sztuki UR jako profesor nadzwyczajny.
Wystawa w tarnowskim BWA pokazuje dwie postawy, które są próbą, z jednej strony zmierzenia się z Mono no aware, jako kategorią estetyczną, z drugiej zaś, stanowią poszukiwania w obrębie relacji zachodniego podejścia do japońskiej tradycji obrazowania, na zasadzie przetwarzania jej, adaptacji, czy też trawestacji.
Grafiki Jacka Machowskiego i Pawła Bińczyckiego w przeważającej części zrealizowane są w technikach druku wypukłego. Jest to o tyle istotne, że nie tylko tematycznie, ale i poprzez użyte medium, prace te naturalnie wpisując się w poruszaną problematykę drzeworytów gatunku Ukiyo-e, obrazów przemijającego świata.
Kontrapunkt do wystawy, stanowi prezentacja drzeworytów z cyklu 36 widoków na górę Fuji Katsushiki Hokusai'a, będących dla autorów wystawy niedoścignionym wzorem, punktem odniesienia i źródłem inspiracji.
------------------
Paweł Bińczycki – urodzony w Rzeszowie w 1974 roku. Studia w Instytucie Sztuk Pięknych WSP w Rzeszowie. W latach 1998 – 2008 asystent na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kolejno w pracowniach: prof. Włodzimierza Kotkowskiego, prof. Andrzeja Pietscha i prof. Krzysztofa Skórczewskiego. Tytuł doktora w 2009 roku na Krakowskiej ASP. Obecnie prowadzi Pracownię Grafiki Warsztatowej. 2018 roku zatrudniony na Wydziale Sztuki UR jako profesor nadzwyczajny.