Wernisaż wystawy - Mono no aware w BWA
Mono no aware
Jacek Machowski, Paweł Bińczycki
Japońskie Mono no aware ( 物の哀れ) wywodząc się z filozofii zen i buddyzmu jest dość hermetycznym określeniem, któremu próżno by szukać odpowiednika w kulturze zachodu. Subtelność i niejednoznaczność tych słów nie wyczerpuje dosłowne tłumaczenie: mono – rzecz; aware – rodzaj zachwytu, melancholii wynikającej ze świadomości przemijania. W takiej sytuacji wydaje się być słusznym poszukiwanie translacji tego pojęcia w bardziej uniwersalnym obszarze, jakim jest sztuka.
Wystawa w tarnowskim BWA pokazuje dwie postawy, które są próbą, z jednej strony zmierzenia się z Mono no aware, jako kategorią estetyczną, z drugiej zaś, stanowią poszukiwania w obrębie relacji zachodniego podejścia do japońskiej tradycji obrazowania, na zasadzie przetwarzania jej, adaptacji, czy też trawestacji.
Grafiki Jacka Machowskiego i Pawła Bińczyckiego w przeważającej części zrealizowane są w technikach druku wypukłego. Jest to o tyle istotne, że nie tylko tematycznie, ale i poprzez użyte medium, prace te naturalnie wpisując się w poruszaną problematykę drzeworytów gatunku Ukiyo-e, obrazów przemijającego świata.
Kontrapunkt do wystawy, stanowi prezentacja drzeworytów z cyklu 36 widoków na górę Fuji Katsushiki Hokusai'a, będących dla autorów wystawy niedoścignionym wzorem, punktem odniesienia i źródłem inspiracji.
------------------
Paweł Bińczycki – urodzony w Rzeszowie w 1974 roku. Studia w Instytucie Sztuk Pięknych WSP w Rzeszowie. W latach 1998 – 2008 asystent na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kolejno w pracowniach: prof. Włodzimierza Kotkowskiego, prof. Andrzeja Pietscha i prof. Krzysztofa Skórczewskiego. Tytuł doktora w 2009 roku na Krakowskiej ASP. Obecnie prowadzi Pracownię Grafiki Warsztatowej. 2018 roku zatrudniony na Wydziale Sztuki UR jako profesor nadzwyczajny.
Ważniejsze wystawy:
— „KRZYCZAŁEM, A KIEDY KRZYCZAŁEM, PĘKAŁY RZECZY CENNE...", Gdańska Galeria Güntera Grassa,
— „Formy przejściowe" – Przemyskie Centrum Kultury i Nauki, Galeria ZAMEK, Przemyśl,
— I Międzynarodowe Triennale Grafiki Łódź 2016,
— XII International Graphic Art Biennial Dry Point Uzice (Serbia),
— Tokyo International Mini-Print Triennial 2015 (Japonia),
— Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, 2015,
— January’s Mist, galerie ISBE, Edmonton (Kanada),
— Second International Mezzotint Festival, Ekaterinburg (Rosja),
— III Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej, Gdynia,
— XI Bienal Internacional de Grabado, Ourense (Hiszpania).
Nagrody:
— nagroda regulaminowa – Malarstwo, Rzeźba, Rysunek, Grafika Roku 2004, BWA – Rzeszów,
— I nagroda w konkursie fotograficznym „Hotel Rzeszów znikający symbol PRL-u”,
— medal Międzynarodowy Przegląd Ekslibrisu Cyfrowego Ex DIGITALIS Salon 2017.
Wyróżnienia honorowe:
— 9. Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris i Małą Formę Graficzną, Gdynia,
— XII Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris, Gliwice,
— 5. Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris i Małą Formę Graficzną, Gdynia,
— Makro konkurs fotograficzny Olympus.
------------
Jacek Machowski (in. macha) jest artystą grafikiem, wykonującym prace w technikach grafiki warsztatowej. Zajmuje się także grafiką użytkową oraz projektowaniem graficznym. Ukończył Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pracę dyplomową z grafiki wykonywał pod kierunkiem dr. P. Bińczyckiego i dr. M. Jachyma. W latach 2015 – 2018 wykładał na Wydziale Sztuki UR. Obecnie prowadzi zajęcia w Zespole Szkół Plastycznych w Tarnowie. Prace Machowskiego były eksponowane na wystawach krajowych oraz zagranicznych.
Ważniejsze wystawy:
— wystawa indywidualna ekslibrisów w Frederikshavn Kunstmuseum & Exlibrissamling(Dania),
— Międzynarodowe Biennale Grafiki Premio Acqui 2017 (Włochy),
— Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, 2015,
— 7. 8. 9. oraz 10. Międzynarodowe Bienale Miniatury, Częstochowa,
— IX, X oraz XI Międzynarodowy Konkurs Graficzny na Ekslibris, Gliwice,
— Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej, 2012, Kraków,
— X, XII oraz XIII International Graphic Art Biennial Dry Point Uzice (Serbia),
— 8. oraz 9. Biennale Grafiki Studenckiej, Poznań.
Ważniejsze publikacje:
— książka Animal Graphics wydawnictwo Sandu Publishing (Chiny),
— autorski katalog Norma 2,0 wydawnictwo Machy,
— książka The art of Printing wydawnictwo Send Points (Chiny).
Nagrody:
— Grand Prix w IV Salon Wiosenny, BWA w Tarnowie,
— I nagroda w konkursie 2012 – Koniec Świata, Olsztyn,
— II nagroda w VII Konkurs na ekslibris im. Klemensa Raczaka, Poznań,
— Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego "za wybitne osiągnięcia".
Wyróżnienia honorowe:
— XII International Graphic Art Biennial Dry Point Uzice (Serbia),
— IV oraz V Ogólnopolski Konkurs Grafiki im. Ludwiga Meidnera,
— Adobe Bēhance w dziedzinie „wzornictwo produktowe”.
Wystawa objęta honorowym patronatem Ambasady Japonii
Patronat medialny
Jacek Machowski, Paweł Bińczycki
Japońskie Mono no aware ( 物の哀れ) wywodząc się z filozofii zen i buddyzmu jest dość hermetycznym określeniem, któremu próżno by szukać odpowiednika w kulturze zachodu. Subtelność i niejednoznaczność tych słów nie wyczerpuje dosłowne tłumaczenie: mono – rzecz; aware – rodzaj zachwytu, melancholii wynikającej ze świadomości przemijania. W takiej sytuacji wydaje się być słusznym poszukiwanie translacji tego pojęcia w bardziej uniwersalnym obszarze, jakim jest sztuka.
Wystawa w tarnowskim BWA pokazuje dwie postawy, które są próbą, z jednej strony zmierzenia się z Mono no aware, jako kategorią estetyczną, z drugiej zaś, stanowią poszukiwania w obrębie relacji zachodniego podejścia do japońskiej tradycji obrazowania, na zasadzie przetwarzania jej, adaptacji, czy też trawestacji.
Grafiki Jacka Machowskiego i Pawła Bińczyckiego w przeważającej części zrealizowane są w technikach druku wypukłego. Jest to o tyle istotne, że nie tylko tematycznie, ale i poprzez użyte medium, prace te naturalnie wpisując się w poruszaną problematykę drzeworytów gatunku Ukiyo-e, obrazów przemijającego świata.
Kontrapunkt do wystawy, stanowi prezentacja drzeworytów z cyklu 36 widoków na górę Fuji Katsushiki Hokusai'a, będących dla autorów wystawy niedoścignionym wzorem, punktem odniesienia i źródłem inspiracji.
------------------
Paweł Bińczycki – urodzony w Rzeszowie w 1974 roku. Studia w Instytucie Sztuk Pięknych WSP w Rzeszowie. W latach 1998 – 2008 asystent na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kolejno w pracowniach: prof. Włodzimierza Kotkowskiego, prof. Andrzeja Pietscha i prof. Krzysztofa Skórczewskiego. Tytuł doktora w 2009 roku na Krakowskiej ASP. Obecnie prowadzi Pracownię Grafiki Warsztatowej. 2018 roku zatrudniony na Wydziale Sztuki UR jako profesor nadzwyczajny.
Ważniejsze wystawy:
— „KRZYCZAŁEM, A KIEDY KRZYCZAŁEM, PĘKAŁY RZECZY CENNE...", Gdańska Galeria Güntera Grassa,
— „Formy przejściowe" – Przemyskie Centrum Kultury i Nauki, Galeria ZAMEK, Przemyśl,
— I Międzynarodowe Triennale Grafiki Łódź 2016,
— XII International Graphic Art Biennial Dry Point Uzice (Serbia),
— Tokyo International Mini-Print Triennial 2015 (Japonia),
— Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, 2015,
— January’s Mist, galerie ISBE, Edmonton (Kanada),
— Second International Mezzotint Festival, Ekaterinburg (Rosja),
— III Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej, Gdynia,
— XI Bienal Internacional de Grabado, Ourense (Hiszpania).
Nagrody:
— nagroda regulaminowa – Malarstwo, Rzeźba, Rysunek, Grafika Roku 2004, BWA – Rzeszów,
— I nagroda w konkursie fotograficznym „Hotel Rzeszów znikający symbol PRL-u”,
— medal Międzynarodowy Przegląd Ekslibrisu Cyfrowego Ex DIGITALIS Salon 2017.
Wyróżnienia honorowe:
— 9. Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris i Małą Formę Graficzną, Gdynia,
— XII Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris, Gliwice,
— 5. Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris i Małą Formę Graficzną, Gdynia,
— Makro konkurs fotograficzny Olympus.
------------
Jacek Machowski (in. macha) jest artystą grafikiem, wykonującym prace w technikach grafiki warsztatowej. Zajmuje się także grafiką użytkową oraz projektowaniem graficznym. Ukończył Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pracę dyplomową z grafiki wykonywał pod kierunkiem dr. P. Bińczyckiego i dr. M. Jachyma. W latach 2015 – 2018 wykładał na Wydziale Sztuki UR. Obecnie prowadzi zajęcia w Zespole Szkół Plastycznych w Tarnowie. Prace Machowskiego były eksponowane na wystawach krajowych oraz zagranicznych.
Ważniejsze wystawy:
— wystawa indywidualna ekslibrisów w Frederikshavn Kunstmuseum & Exlibrissamling(Dania),
— Międzynarodowe Biennale Grafiki Premio Acqui 2017 (Włochy),
— Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, 2015,
— 7. 8. 9. oraz 10. Międzynarodowe Bienale Miniatury, Częstochowa,
— IX, X oraz XI Międzynarodowy Konkurs Graficzny na Ekslibris, Gliwice,
— Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej, 2012, Kraków,
— X, XII oraz XIII International Graphic Art Biennial Dry Point Uzice (Serbia),
— 8. oraz 9. Biennale Grafiki Studenckiej, Poznań.
Ważniejsze publikacje:
— książka Animal Graphics wydawnictwo Sandu Publishing (Chiny),
— autorski katalog Norma 2,0 wydawnictwo Machy,
— książka The art of Printing wydawnictwo Send Points (Chiny).
Nagrody:
— Grand Prix w IV Salon Wiosenny, BWA w Tarnowie,
— I nagroda w konkursie 2012 – Koniec Świata, Olsztyn,
— II nagroda w VII Konkurs na ekslibris im. Klemensa Raczaka, Poznań,
— Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego "za wybitne osiągnięcia".
Wyróżnienia honorowe:
— XII International Graphic Art Biennial Dry Point Uzice (Serbia),
— IV oraz V Ogólnopolski Konkurs Grafiki im. Ludwiga Meidnera,
— Adobe Bēhance w dziedzinie „wzornictwo produktowe”.
Wystawa objęta honorowym patronatem Ambasady Japonii
Patronat medialny